torsdag 30 november 2017

Den bästa frukosten din hjärna kan få




1. Avokado (ekologisk)
Börja varje dag med en blandning av högkvalitativt protein och nyttiga fetter för att bygga grunden för en dag full av energi, Avocado ger enkelomättat fett som hjälper blodet cirkulerar bättre, vilket är viktigt för en optimal hjärnfunktion.

2. Färska blåbär (ekologiska)
En av de bästa livsmedlen  inte bara för kroppen utan också för hjärnan. De är även bra för inlärning och lugnar stress. Köp lokala och ekologiska och var uppmärksam på säsongsvariationer. När färska blåbär inte finns, välj ekologiska tranbär, vindruvor, gojibär, björnbär eller körsbär.

3. Nötter (ekologiska)
Nötter innehåller protein, fibrer och nyttiga fetter. De piggar upp och proteinet stödjer kroppen. Du behöver inte äta råa, osaltade nötter men undvik de med en massa sötningsmedel eller kryddiga blandningar. Hasselnötter, cashewnötter och valnötter är bra men mandel är kungen av nötter.

Jordnötter som egentligen inte är en nöt är inte så bra men det är mycket bättre än en chokladkaka. Jordnötter är faktiskt baljväxter och växer faktiskt under jord.

Undvik åtminstone nötter i burkar som innehåller massor av konserveringsmedel.

4. Frön (ekologiska)
Solrosfrön, sesamfrön eller linfrön. Frön innehåller mycket protein, välgörande fett och E-vitamin och magnesium.

5. Granatäpple
Hjälper till mot stress. När de inte finns att köpa är acai, ekologiska vindruvor och körsbär bra alternativ.

6. Gröna bladgrönsaker (ekologiska)
Spenat, grönkål, mangold, romansallad, ruccola - vad grönt du vill, ät det varje dag. Grönt och bladgrönsaker innehåller mycket järn. Många har järnbrist vilket kan ge trötthet och påverka vårt tänkande

7. Tomater (ekologiska)
Tomater kan hjälpa till att motverka demens. Både råa och tillagade är bra.

8. Olivolja (ekologisk)
Det är inte bra att alltid äta en fettsnål kost. Det kan få negativa effekter på kroppen. En kost rik på hälsosamma fetter är viktigt och bidrar till ett klarare tänkande, bättre minne och en mer balanserad sinnesstämning. Din hjärna är faktiskt gjord av fett.

De flesta bearbetade livsmedel och snabbmat innehåller majsolja, palmolja, sojaolja och andra omega 6-fetter. Kroppen vill inte ha omega 6-fetter.

Välj hälsosamma fetter, olivolja, nötter, smör, frön, lin och avokado. Undvik bearbetade fetter som finns i bakverk, chips, godis, snacks, skräpmat, stekt mat och färdiglagad mat. Att äta fel fett kan bokstavligen förändra ditt hjärnans kommunikationsvägar.

9. Te (ekologiskt, rättvisemärkt)
Du bör brygga te färskt annars får du inte nytta av alla antioxidanter som din hjärna vill ha. Eftersom många teer innehåller koffein så drick inte mer än 2-3 koppar dagligen .

Hämtat från denna sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar