lördag 26 augusti 2017

Ilska - går den att undvika?

Okontrollerad ilska förstör så mycket, både för den som är gapar och skäller och för den som blir skälld på.


Många av oss känner vrede och blir arga när vi blir stressade, känner oss attackerade eller är frustrerade. Något tänder gnistan som vi just då inte kan kontrollera. Om vi låter ilskan fara iväg - ut, är risken stor att vi bryter kommunikationen. 

När vi högljutt och attackerande har skällt ut någon sätter vi oss i en knipa. Den som gapar och far ut har också ofta svårt att be om ursäkt och han/hon inser inte att något inom dem är fel. Här finns en utmaning att landa i sig själv och sina problem. 


Problemet är att dessa personer har svårt att inse att de behöver råd och hjälp, deras rädsla för att se sanningen om sig själva gör att det är det sista de vill göra. 


Många gånger förstör vi för oss själva eftersom ilska skrämmer bort människor på ett eller annat sätt. Ilska är också ett sätt att manipulera, genom ilska kan vi få tyst på dem som inte håller med oss. Att gapa och skälla stoppar ofta all vettig kommunikation. Alla fastnar i det tråkiga läge som uppstått, det går inte att komma vidare och skapa fred.


Vi kanske bestämmer oss för att ”aldrig någonsin blir arga igen” men vad ska vi göra med vreden? Behöver vi inte "lätta på trycket"? 

Nej, det gör bara saken värre. 

Vad kan vi göra? Vi kan agera innan ilskan väller in. Vi kan ta ett steg tillbaka, vänta, ta några djupa andetag och samla oss. Kanske säga: Vänta ett tag, jag vill samla mig innan jag svarar. 



Ilskan kan också vara en reaktion på vanmakt. Att vi känner att situationen är oss övermäktig. Vi kan inte hantera den med vårt sunda förnuft, med våra erfarenheter och kunskaper. Vad som ligger bakom kan vi leta oss fram till, antingen på egen hand eller också med professionell hjälp. 


Du kan träna på att hejda din ilska så här.

1. Fly inte bort från ilskan.
Lätta inte på trycket utan stanna i ilskan.
Vad känner du? Försök beskriva för dig själv. Vänta mellan fem till femton minuter - gör ingenting. Var i kroppen känns ilskan mest? Acceptera den, det är okej. När du är där kommer oljor att gjutas på vågorna. Du får distans. "Nu var du här igen”.
2. Fundera sedan vidare på din ilska: Varför blir du så arg? Vad vill du att andra ska förstå om dig? Vad kan du göra för att inte hamna här igen? Behöver du hjälp?

Var det som hände verkligen så illa? Vad var det som hände Egentligen? Var det ett missförstånd? Var det bara gamla sår i dig som revs upp?


Idag är det många som gapar och skäller via mejl, sms, facebook och det är lika illa som att göra det öga mot öga.


Om du vill ett lugnt och fint liv och fina relationer är det bäst att sluta med att gapa och skälla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar