måndag 31 oktober 2016

Måste man äta kött för att få i sig det man behöver?

Kött innehåller protein samt fett och mest mättat fett som av de flesta anses vara skadligt i för stor mängd. Dessutom innehåller kött protein - MEN bönor och linser innehåller mer protein. Protein finns också i mejeriprodukter, baljväxter som ärtor, quorn, vetegroddar, nötter, frön, sojabönor och alger som Chlorella och Spirulina.



Kött innehåller också

B1- men det finns också i bönor, ärtor, sparris, vetegroddar, jäst och spannmål

B2 - men det finns också i mjölk, yoghurt, fil, ägg, vetegroddar, torrjäst, sötmandlar, i övriga nötter och frön, spenat, svamp, sojabönor, baljväxter, och spannmål. Mindre mängd finns också i grönsaker, frukt och bär.

B3 - men det finns också i de flesta livsmedel som potatis, mjölk, yoghurt, fil, torrjäst, vetekli, jordnötter, solrosfrö, sesamfrö, berikade flingor, nötter, frön, och berikade mjölprodukter. Det finns också i potatis, ris, grönsaker, frukt och bär. Mindre mängd i mjölkprodukter.

B6 - men det finns i de flesta livsmedel

B12 - men det finns också i mjölk, ost, ägg, alger som Chlorella och Spirulina. En mindre mängd i mjölkprodukter och fermenterade produkter, exempelvis surkål. Vissa spannmålsprodukter är berikade med vitamin B12.

många mineraler - men det finns också i mjölk och mjölkprodukter, spenat, grönkål, bruna bönor, apelsin, baljväxter som bönor (bruna, vita, soja) och gula ärtor, m.m.

Så man behöver absolut inte äta kött och jag föreslår att alla köttätare lägger bort kommentaren "men du måste ju få i dig protein."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar