onsdag 1 februari 2017

Är du introvert eller extrovert?

Skillnaden sitter i att vi har olika hjärnor.

Hos en introvert person behövs Acetylkolin som är relaterad till glädje. Acetylkolin som vi får från kosten påverkar belöningscentralen i hjärnan positivt då en person vänder sig inåt. 

Hos extroverta personer påverkar dopaminet belöningssystemet mer aktivt än hos introverta. Dopamin frigörs i hjärnan och skapar motivation för att uppnå externa mål och ta del av belöningar. Dopaminet kan motivera en person att tjäna mer pengar, skaffa fler vänner, attrahera en partner eller klättra i karriären. När dopaminet går löst i hjärnan blir vi mer pratsamma och uppmärksamma på vår omgivning.

Creative common Katrina Br*?#*!@nd
När en utåtriktad person blir bjuden till en social tillställning får de oftast energi av detta, medan den introverta kan få motsatt effekt och istället känna sig dränerad.

Så är du en introvert person gör du helt rätt i att fortsätta skapa tid där du får utrymme för dig själv och stillsammare aktiviteter där du har tid för eftertanke och reflektion. Det fungerar nämligen som bränsle för just din hjärna.




Den introverte bör äta kolinrik kost som:
mandlar
kronärtskocka
broccoli
ägg
pinjenötter
makadamia-nötter
jordnötssmör
gurka
zuccini
sallad
frukt
grönsaker

Lämpliga tillskott för den introverte är:
fosfatedylserin
acetyl-L-karnitin              
fosfatedylkolin                  
kolin (GPC kolin)              
huperzine-A                          
DHA                                            
Liponsyra                                  
tiamin                                        
lecitin                                          
pantotensyra                            
B12                                          
taurin                                        
ginko biloba                            
koreansk ginseng                    

För den extroverte är en högprotein-diet med mycket frukt och grönsaker det optimala:
keso
ägg
light-ostar
sojabönor
valnötter
vetegroddar
mjölk
yoghurt

Lämpliga tillskott för den extroverte:
fenylalanin                      
tyrosin                              
rosenrotextrakt                  
metionin                            
pyknogenol                        
DHA                                    
pyridoxin                              
teanin                                  
B-komplex                            
fosfatedylserin                    
ginko biloba      
              
Du kan alltså balansera din hjärna med hjälp av hormoner, vitaminer, tillskott, kostvanor, livsstil, miljö och miljöbyte.

Mediciner har den snabbaste och mest kraftfulla påverkan på biokemikalier. Mediciner bör endast användas vid absoluta behov så kort tid och så lite som möjligt, särskilt när andra mer milda alternativ fungerar lika bra och med mindre biverkningar. Intag av kost och kosttillskott som gynnar bildning av signalsubstanser är oftast mycket effektiv och gör att man sällan behöver inta läkemedel.

Källa: kurera.se
Här kan du läsa mer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar