lördag 21 oktober 2017

#metoo-kampanjen

Om jag söker på google och #metoo, träffarna ökar med cirka en miljon varje dygn. Det blir spännande att följa vad som kommer i kampanjens spår.

Det skrivs mest om sextrakasserier på jobbet men alla vet att de dyker upp överallt, när som helst.

För mig satte "metoo" igång en massa minnen, minnen som jag lagt åt sidan som inte betydde något - trodde jag. Jag räknade efter och jag tror det hamnar mellan tio och tjugo gånger som det har hänt mig. Tankarna snurrade vidare, varför satte jag inte ner foten? Bestämt. Varför satte jag inte stopp - med hårdhandskar?


Jo, för att jag hade inte självkänslan nog, inte självförtroende nog och ibland handlade det om en dum hänsyn till mannen/killen. Han skulle skämmas om han stöttes bort eller något sånt, en konstig hänsyn, jag ville inte såra eller riva upp hans sår.

Så att sätta gränser kräver sin kvinna, det kräver intre styrka, stor självkänsla och att man sätter sig själv framför andra.

Kampanjen är bra för jag tror att det finns en hel del män som har trakasserat–  som inte accepterat ett nej – som faktiskt inser, tänker till och förhoppningsvis slutar att köra över.

Om de inte fattar hur man gör eller vad som är fel, bör de söka hjälp för att lära sig att respektera kvinnor och deras nej tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar